< Alle onderwerpen
Afdrukken

Miro

Miro was een hypermarktformule die door Albert Heijn in de markt werd gezet. Het waren grote winkels met een oppervlakte van meer dan 2500 m2. Behalve levensmiddelen was er in de winkels ook ruim plek voor non-food, zoals keukengerei, kleding en boeken.

De eerste vestiging van ‘de Miro’, zoals de formule veelal werd genoemd,  werd in 1971 in Vlissingen geopend. Bijzonder aan die winkel was dat die ook over een zelfbedieningspomp beschikte. Klanten konden er dus boodschappen doen en tanken in één keer. Na Vlissingen werden er ook Miro’s geopend  in onder meer Veenendaal, Weert,  Nijmegen,  Maastricht en Tilburg.  In 1975 had Albert Heijn 7 Miro-winkels, in 1980 waren het er al 12.

Succesvol waren de hypermarkten niet.  In zijn boek ‘1948-1998 50 Jaar Zelfbediening in Nederland’, schrijft Gerard Rutte dat de Miro jaarlijks een verlies leed van bijna 20 miljoen gulden.  Dat had onder meer  te maken met het feit dat Albert Heijn wel veel verstand had van levensmiddelenverkoop, maar een stuk minder van non-foodverkoop. Bovendien was een aantal Miro-winkels eigenlijk te klein voor een hypermarkt.

Een grote ombouwoperatie volgde begin jaren ’80. Miro introduceerde toen de ‘witte merken’ om de formule een goedkoop imago te geven en duidelijk te onderscheiden van ander formules. Dat alles ging gepaard met de reclameslogan: ‘Er kan er maar één de goedkoopste zijn.’ Het hielp uiteindelijk niet. In 1985/’86 werd de formule opgeheven en werden de winkels omgebouwd naar AHXL.

Albert Heijn heeft in 2010 nog een keer geprobeerd om non-food grootschalig in het assortiment van de grote(re) winkels op te nemen. In de voormalige Maxis in Muiden en in de voormalige Miro in Nijmegen werd een deel van de winkels weer ingeruimd voor papierwaren, kleding, keukengerei, speelgoed en boeken. In totaal ging het om 1200 non-foodartikelen. Het plan was om dat assortiment vervolgens in alle XL-zaken en de grote AH-vestigingen op te nemen. Het werd opnieuw geen succes en het experiment na enige tijd afgeblazen.  Albert Heijn verkoopt nog wel non-food, maar in veel gevallen (zoals bij textiel) zijn dat kortstondige acties.

Auteur: Henri Maarse

De Miro-vestiging in Nijmegen

Inhoudsopgave
Translate »