De Gruyter
De Gruyter (1818-1971)
In de jaren ’50 en ’60 van de vorige eeuw was De Gruyter het grootste kruideniersconcern van Nederland. Op het hoogtepunt in 1960 telde het bedrijf 525 winkels in Nederland en 17 eigen fabrieken. Daarna ging het snel bergafwaarts. In 1971 werd De Gruyter overgenomen door de Steenkolen Handelsvereniging (SHV).
De oorsprong van het familiebedrijf De Gruyter ligt in 1818 als Piet de Gruyter in Den Bosch een grutters- en zaadhandel begint. De grote doorbraak van het bedrijf komt als aan het eind van de 19e eeuw wordt besloten ook kruidenierswinkels te beginnen. De eerste worden in 1896 geopend in respectievelijk Den Bosch en Utrecht. Belangrijk in de geschiedenis van de onderneming is ook het belang van 49 procent dat Unilever aan het begin van de 20e eeuw in De Gruyter neemt. Met het geld van de multinational kon de Gruyter nieuwe winkels openen en eigen fabrieken bouwen voor onder meer de productie van jam, soep, koffie en vermicelli.
In 1902 opent De Gruyter de eerste winkel in Amsterdam. Mede door overnames van andere winkelketens groeit het aantal vestigingen alsmaar door tot 525 begin jaren ’60. Kenmerkend voor de winkels van De Gruyter is dat het alleen producten verkoopt die in de eigen fabrieken worden geproduceerd.
Vanaf 1962 komt de klad erin en gaat het in snel tempo achteruit bij De Gruyter. Het bedrijf blijft te lang vasthouden aan kleinere winkels en reageert niet adequaat op de marktontwikkelingen en de opkomst van concurrenten als Albert Heijn of Simon de Wit. Die ketens openen in snel tempo grotere zelfbedieningssupermarkten die populair zijn bij de consumenten. Als bij De Gruyter ook nog eens het benodigde geld ontbreekt om te kunnen investeren in nieuwe, grotere en moderne winkels en grootaandeelhouder Unilever niet wil bijspringen, is het gedaan. In 1971 wordt het aloude familiebedrijf verkocht aan SHV.
Hoewel de winkels van De Gruyter al lang niet meer bestaan, is de naam op talloze plekken in Nederland nog te zien. En voor de ouderen onder ons is ‘Het snoepje van de Week ‘ nog altijd een vertrouwde reclameslogan.
Bronnen:
Wikipedia
Paul Kriele: De Gruijter’s snoepje van de Week