< Alle onderwerpen
Afdrukken

Verdwenen Merken

Het is in de supermarktwereld, zoals in zovele andere branches, een komen en gaan van merken. Sommige houden het lang vol en staan nog steeds in de schappen van supermarkten, andere zijn een veel korter leven beschoren. Onder de noemer ‘Verdwenen Merken’ willen we proberen om diverse nog eens over het voetlicht te brengen.

Treets

Treets werd in de jaren ’60 door producent MARS op de markt gebracht. Het waren pinda’s, gevat in een melkchocolade-omhulsel en daaromheen een hard, donkerbruin geglazuurde laag. En dat alles in een felgele verpakking, zoals in de afbeelding hieronder te zien is. De harde geglazuurde laag voorkwam dat de chocolade in de hand smolt. Dat aspect werd door de beroemde reclameslogan “ smelt in de mond, niet in de hand” door MARS benadrukt en maakte het product tot een succes. Desalniettemin ging het merk verloren. Al in 1988 werd de productie van Treets stopgezet en werd het vervangen door de welbekende M&M’s. Hoewel Mars in 2018 aankondigde dat er een relaunch van Treets zou komen, is het merk in Nederland niet meer teruggekeerd.

Flipje (Betuwe-Tiel)

Een merk dat lang heeft bestaan was de Betuwe-Tiel. Maatschappij de Betuwe ontstond reeds in 1885. Daarvoor was het een azijnfabriek. De directeur van deze fabriek ontdekte jam op een van zijn zakenreizen naar Engeland en bracht dit product naar Nederland. Hierbij was het grote voordeel dat Tiel rijk was aan fruitkwekers. Naast jam ging de fabriek ook appelstroop vervaardigen, mede omdat er op suiker geen accijns werd geheven. In de jaren ’30 werd er een reclamemiddel gezocht en gevonden in Flipje, het frambozenmannetje met een koksmuts. In de producten van de Betuwe, inmiddels ook uitgebreid met chocoladepasta werden strookjes van verhalen van Flipje en zijn vrienden bijgevoegd, grappige maar ook leerzame verhaaltjes. Deze konden in een album worden geplakt.

De producten van de Betuwe staan bekend om hun duurzame verpakkingen en menig blikje appelstroop of pasta is nog in gebruik als opbergpot voor spijkers, punaises of schroefjes. Op de jampotten zaten spaarzegels die konden worden uitgeknipt en leidden tot de aanschaf van Flipje-boekjes. Deze zijn geliefd bij verzamelaars. In 1986 wordt de Betuwe overgenomen door Hero. Flipje verhuist mee naar de nieuwe producent, die ook nog nieuwe boekjes van Flipje op de markt brengt.

Teksten en foto’s: Ruurd Berendes
r.berendes@ziggo.nl

Tags:
Inhoudsopgave
Translate »