Edah 1910 – 2006

Edah staat voor de beginletter van de familienamen Ebben, Dames, Aukes en Hettema. Dat waren 4 Friese kruideniers die begin 20e eeuw naar Noord-Brabant waren getrokken.
De formulenaam Edah bestaat sinds 1910. In 1917 stapte Dames uit het samenwerkingsverband, vijf jaar later gevolgd door Ebben. De families Aukes en Hettema gingen verder vanuit hun hoofdkantoor in Helmond. In die plaats werden in de loop van de tijd ook diverse eigen fabrieken in gebruik genomen. Zo had Edah net als De Gruyter een eigen koffiebranderij.
Vendex Food Groep
De families Aukes en Hettema bleven tot 1976 aan het roer. In dat jaar verkochten ze Edah aan V&D dat op dat moment werd geleid door Anton Dreesmann. Die wilde , in het streven naar diversificatie, ook een supermarktketen aan zijn imperium toevoegen. Edah werd met andere formules (Torro, Basismarkt, Konmar) ondergebracht in Vendex Food Groep. Dat bleef zo tot 1998. In dat jaar vond er een fusie plaats met De Boer Unigro (DBU) die leidde tot de oprichting van Laurus.
Laurus
Laurus werd geen succes. In 2000 koos het bedrijf, dat uit een waaier van verschillende formules bestond, voor een één-formulestrategie. Alle winkels moesten Konmar worden. Dat plan mislukte faliekant en leidde tot grote financiële problemen. Daarvan werd ook Edah slachtoffer. Het Franse Casino nam de winkels over, maar slaagde er niet in van Edah weer een succesvolle formule te maken. In 2006 werden de zwaar verliesgevende Edah-winkels voor net geen €1 miljoen per winkel verkocht aan Sligro en Plus, die daarvoor de werkmaatschappij S&S-winkels hadden opgericht. Zij betaalden €221 miljoen voor 223 Edah-filialen. De 44 franchisewinkels van Edah werden per stuk verkocht voor in totaal €28 miljoen. Onder meer Albert Heijn hengelde diverse Edah-ondernemers binnen.
Klantenkaart
Eén van de meest opzienbarende feiten in de geschiedenis van Edah is dat de formule als eerste supermarktketen van Nederland, dus nog eerder dan Albert Heijn, een klantenkaart invoerde. Edah startte daarmee in 1997. Met die klantenkaart konden klanten persoonlijke aanbiedingen krijgen. Het doel was loyale klanten te belonen en minder loyale klanten nog loyaler te maken. Elke week kwamen bij de supermarktketen uit Helmond de gegevens binnen van 2 miljoen transacties bij 1700 kassa’s. Daaraan werden de data uit maar liefst 700 informatiezuilen in de Edah-winkels gekoppeld. Die koppeling leidde dan tot persoonlijke aanbiedingen.
Gouden klanten
Wil Brugman was destijds bij Edah verantwoordelijk voor het systeem. Hij kon aan de hand van de gegevens vaststellen wie de zogenoemde ‘gouden klanten’ waren van de keten. 200.000 klanten deden in het jaar 2000 2x per week boodschappen bij Edah. Ze gaven daarbij gemiddeld 120 gulden per week uit en waren daarmee goed voor 43,2 procent van de omzet van Edah, zo meldde het vakblad Distrifood. Volgens Brugman zorgde het kwijtraken van één ‘gouden klant’ dat de keten 40 nieuwe gemiddelde klanten moest werven om dat verlies te compenseren. Het waren indrukwekkende gegevens, maar ze hebben Edah niet geholpen te overleven in de felle concurrentiestrijd in Nederland.
Bronnen: Wikipedia, Distrifood
Auteur: Henri Maarse